تازه ترین مطالب



پربیننده ترین مطالب

کد مطلب: 26252
تاریخ انتشار: ي, 1395/10/12 - 07:38
پرسش اینجاست که انتشار اخبار متناقض درباره مسیر پروژه بی سرانجام راه آهن اردبیل و اتصال آن به قفقاز با چه هدفی دنبال می شود.

به گزارش آران مغان، طی دهه اخیر درباره پروژه راه آهن میانه-اردبیل به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر و امتداد آن به مغان و اتصال از طریق منطقه ایمیشلی به راه آهن قفقاز و روسیه، مذاکرات و توافقات و وعده های مکرر مطرح شده اما آنچه که امروز واقعیت عینی پپدا کرده این است که این پروژه پس از ۱۳ سال با پیشرفت حدود ۳۰ درصدی صرفاً از میانه تا اردبیل اجرا خواهد شد و با الویت یافتن خط آهن قزوین-رشت- آستارا و اتصال شبکه راه آهن ایران به جمهوری آذربایجان از طریق آستارا در دولت یازدهم، طرح اولیه و جامع اتصال راه آهن دو کشور از مرز پارس اباد- ایمیشلی که در دولت های قبلی مطرح شده بود عملاً منتفی شده تلقی می شود.

آنچه که در یازدهمین اجلاس اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان درباکو پیرامون پروژه اتصال راه آهن ایران و آذربایجان با ۳ روایت متناقض آن هم از ناحیه سه مرجع رسمی و ذیصلاح (سایت سفارت ایران در آذربایجان،سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل)مطرح شده، بسیاری از اهل فن را به تعجب واداشته است.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل در خبری اعلام کرده که در این اجلاس به پیشنهاد دکتر مجید خدابخش استاندار اردبیل، موضوع اتصال خط آهن جمهوری آذربایجان به اردبیل مطرح شد که با موفقت الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، این موضوع در متن توافقات کمیسیون همکاری های مشترک درج و دستور پیگیری و اجرای آن به وزیر اقتصاد آذربایجان صادر شد.

گفتنی است که این خبر با تیتر برجسته و در ابعاد گسترده در سطح استان اردبیل منتشر شده است، به طوری که امام جمعه اردبیل هم در خطبه های نماز جمعه، تصویب اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به استان اردبیل در پروتکل همکاری را شایسته قدردانی دانست و ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی حمل و نقل ترکیبی توسعه مهمی در پارس‌آباد و شمال استان اتفاق بیافتد.

سایت اطلاع رسانی استانداری اردبیل همچنین در خبری جداگانه به نقل از محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان مدعی شد که در این اجلاس درباره اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به پارس آباد مغان توافق بعمل آمد.

در همین حال سایت اطلاع رسانی سفارت ایران در آذربایجان اعلام کرد که در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، محمود واعظی در حضور استانداران آذربایجان شرقی و اردبیل از پیشرفت های حاصله در اجرای پروژه های حمل و نقل و بخصوص ساخت خط ریلی آستارا – آستارا ابراز رضایت کرد.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در خروجی سایت خود در متنی مشابه با خبر سفارت ایران در جمهوری آذربایجان، بدون اشاره به هر گونه مذاکره با موضوع اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق پارس آباد-ایمیشلی،از پیشرفت امور در اتصال راه آهن دو کشور در مرز آستارا ابراز خشنودی کرد!؟

پرسش اینجاست که انتشار اخبار متناقض درباره مسیر پروژه بی سرانجام راه آهن اردبیل و اتصال آن به قفقاز با چه هدفی دنبال می شود.
 
راه آهن اردبيل
 
راه آهن اردبيل

منبع: تابناك اردبيل

انتهای پیام/

 

اخبار شهرستان را اينجا ببينيد

 

 

دیدگاه‌ها

نگران نباشید وقتی نزدیک انتخابات که بشه از اینگونه خبرها زیاد خواهیم شنید. این یک نمایش و وقت تلف کردن است.

در حقیقت مسئولان جمهوری آذربایجان فارغ از مسائل قومی قبیله ای و بر اساس مسائل اقتصادی تصمیم گیری میکنند و راه اهن استارا برای دسترسی این کشور به بنادر جنوبی ایران میباشد و نزدیکترین مسیر ان از طریق استارا میباشد که علاوه بر راه اهن ازاد را باکو استارا در حال ساخت است . و مراحل انتهایی خود را طی میکنند . و اینکه را این راه اهن ویا ازاد راه از این مسیر میگذرد . نه ربطی به کم کاری مسوئلان اردبیل دارد و نه ربطی به مسئولان گیلان دارد.و اینکه استاندار اردبیل در طی چند ماه اخیر بارها به باکو سفرده و التماسانه از رئیس جمهور اذربایجان تقاضای عبور این راه اهن را از مسیر اردبیل را مینماید در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.
ارسال نظر