تازه ترین مطالب

تاریخ انتشار: ي, 1395/10/19 - 23:30
بازنشر/ خاطره روز 23 فروردین سال 1366
آنچه در سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به مغان گذشت+عکس
آران مغان: ساعت چهار بعد از ظهر، به یک پاسگاه مرزی در ساحل رود ارس در مرز شوروی رسیدیم. سروان مظفری، فرمانده گردان مرزی اصلاندوز، توضیحات خوبی از وضع مرزهای دو طرف داد.

به گزارش پايگاه خبري آران مغان، اول وقت به دکتر روحانی گفتم، یک سایت هاگ برای عملیات‌شمال غرب ترتیب دهند. همراه با فرمانده پایگاه، برای بازدید، با اتومبیل گشتی در پایگاه زدیم. آقای انتظاری معاون سیاسی استانداری آذربایجان شرقی، برای توضیحات همراه ما آمد. از خیابانهای تبریز عبور کردیم. توضیحاتی از وضع مردم شهر، ضدانقلاب، حزب خلق مسلمان، سوخت، امکانات و مسؤولان استان داد و از روحیه مردم پس از بمباران تبریز گفت. چند نقطه از خرابی های بمباران را دیدیم. هنوز نتوانسته‌اند شیشه‌های شکسته شده را جبران کنند؛ کمبود شیشه دارند.

ساعت هشت و نیم به سوی اهر1 حرکت کردیم. جاده خراب و پر از دست‌انداز است. از شهر اهر عبور کردیم، جاده خاکی شد و تا مرز شوروی جاده کوهستانی، خاکی و بد بود. ناهار را در محلی به نام پاسگاه که یک سیلو هم داشت، کنار رودی خوردیم. تازه دارد مراتع کوه ها و ارتفاعات سبز می‌شود. در خیلی جاها، هنوز برف باقی است. ساعت چهار بعد از ظهر، به یک پاسگاه مرزی در ساحل رود ارس در مرز شوروی رسیدیم. معاون رئیس پاسگاه، از اوضاع مرز مقابل خیلی کم اطلاع داشت. با دوربین تاسیسات و ساختمان های روس ها را تماشا کردیم. گفتند شهرک مقابل، "سلطانلی" نام دارد.

از آنجا به طرف پارس آباد مغان حرکت کردیم. جائی در کنار رود ارس پیاده شدیم و تماشا کردیم. آب زیادی دارد. سپس به اصلاندوز رفتیم. آنجا که سدی انحرافی با شرکت روس ها زده شده و آب ارس را به سوی اراضی ایران و روسیه منحرف کرده است. گویا هر کشور سهمی حدود هشتاد متر مکعب آب در ثانیه، می‌تواند ببرد و ما اکنون حدود شصت متر مکعب در ثانیه می‌بریم و اراضی دشت مغان را می‌کاریم. آب عظیمی است و پروژه‌ای بزرگ.

سروان مظفری، فرمانده گردان مرزی اصلاندوز، توضیحات خوبی از وضع مرزهای دو طرف داد. روس ها وضع بهتری از ما دارند. هم آب هایشان را بهتر مهار کرده‌اند و هم جاده‌های وصولی به جاده مرزی، زیاد دارند؛ ما کم داریم، آنها  نیروی زیادتر و هم سیم خاردار و هم شبکه تلفن برای پاسگاه‌ها دارند، که ما نداریم. از کانال عظیم انتقال آب بازدید کردیم. به شهر پارس آباد رفتیم. در اثر عمران دشت مغان2، به سرعت رو به گسترش است.

در اراضی منطقه دشت مغان و شرکت کشت و صنعت مغان گشتیم. شب به مهمانسرا رفتیم. جمعی مهمان در آنجا بودند. به خاطر ما، آنها را به منزلی منتقل کردند که من خیلی ناراحت شدم.

مهندس فتحی، معاون دکتر {عیسی کلانتری} مدیر عامل شرکت کشت و صنعت مغان توضیحاتی درباره شرکت کشت و صنعت مغان، رود ارس ، سد، اراضی ، محصولات ، باغ ها ، کارخانجات ، دام ها ، مخارج ، پرسنل و اراضی مردم داد. تلویزیون روسیه {اتحاد جماهیر شوروی} در اینجا، بهتر از تلویزیون خودمان دیده می‌شود. دوش گرفتم و خوابیدم.

دشت مغان که به انبار غله ایران شهرت دارد، در منطقه شمال غرب کشور واقع شده است و زمین های بسیار حاصلخیز دارد.

منبع:

1- کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶ « دفاع و سیاست » – دفتر نشر معارف انقلاب

2- پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی

انتهای پیام/

اخبار شهرستان را اينجا ببينيد

دیدگاه‌ها

با سلام و خدا قوت شما هم در سایت نیمه پر و درقسمت پیوندها لینک شدید http://lcszr.com/?page_id=10351 ممنون از لطفتان یا علی

سلام سردار خداقوت. ممنون از لطفت شما هم در قسمت پیوند های "ره به ری" لینک شدید. ان شالله خبر ظهور حضرت ولیعصر رو منتشر کنید... ایمیل بنده : rahberey@mihanmail.ir اگر کمک دیگه ای از ما بر اومد ، بفرمایید کمکتون کنیم... یاعلی...